All Categories

Hacking scandal covered by kremlin media.

Sad news!
Russian television’s “chief propagandist,” Dmitry Kiselyov, is still on
his winter holiday and thus unable to bring us his
through-the-looking-glass version of world events this week. Without
Kiselyov, Russian state TV news is somewhat less colorful. But The
Moscow Times remains committed to its weekly roundups of how the Kremlin
media covers global news and has gone ahead without him.

Extreme temperatures in Russia trumped the world’s number one story this
week — Russian cyber-attacks during the U.S. presidential election — on
state television. Editors were forced to do something rare on state TV:
cover local Russian news.
But let’s be real: international affairs still stole the show. With 12
days to go until the inauguration of President Donald Trump, the focus
soon shifted back to Washington and the accusations of electoral
meddling Moscow faces.

Hacking? LOL.

State show Vesti, which airs on the state television channel Rossiya 1, opened
with a segment titled “Trump Is Not Impressed,” laughing off a report
by Washington’s Office of the Director of National Intelligence that
concluded “Russian President Vladimir Putin ordered an influence
campaign in 2016 aimed at the U.S. presidential election.” Vesti’s
anchor called American accusations against the Kremlin “nothing more
than political double play.” 
After
Snowden’s revelations that the N.S.A. hacked a U.N. video conference
and listened in on E.U. leaders — including Francois Hollande and Angela
Merkel — he said that the report was the outgoing Obama
administration’s attempt to undermine a legitimately-elected leader.
The
show invited Margarita Simonyan, the American-educated editor-in-chief
of the Kremlin-funded international television channel RT, to comment on
the report’s findings. 
U.S. agencies had concluded that her channel was
aggressively producing pro-Trump content and thus contributing to
Russian state-sponsored interference. Speaking on the phone to Vesti,
Simonyan said the report lacked “elementary sourcing,” was using “badly
translated articles” and “taking facts from years ago and portraying
them as new.” When the report was released on Friday, Simonyan tweeted:
“Aaaah, the C.I.A. report came out! It’s the laugh of the year! The main
proof of Russian influence on American elections is my show from six
years ago. I’m not joking!”
Other
pro-Kremlin commentators in Russia’s state media also took to Twitter
to laugh off the report. “First Obama introduces sanctions against
Russia for a “cyber attack” and then the secret services prepare a
report. Looks idiotic,” wrote Vladimir Solovyov, the host of a daily
talk show on Russian television. In contrast, Kremlin pundits cheered
the president-elect when he tweeted that “having a good relationship
with Russia is a good thing, not a bad thing. Only ‘stupid’ people, or
fools, would think that is is bad!”
On
the whole, state television shrugged off the accusations and told
Russians not to worry. Discussions on the cyber attacks, Vesti’s anchor
said, were only really happening in Democrat circles. And that party,
according to them, has been reduced to a joke — so much so that it hired
Moscow-born tech expert Dmitry Alperovitch, whom Vesti’s anchor
described as “Russophobic” and close to anti-Russian Ukrainian
oligarchs, to advise it on cyber security.

According
to Russian television, the American media establishment is “beginning
to admit” that accusations of hacking are a “show” controlled by the
outgoing Obama administration with the aim of putting pressure on the
legitimately elected new president in order to harm relations with
Russia. For the moment, Vesti says, it has had “the opposite effect.”

Psst, G.I. Joe, You’re a ‘Human Shield’ for the Balts

Russian
media also reported on the fresh deployments of American troops to
Eastern Europe. Channel One, another government TV channel, said U.S
soldiers were greeted with protests as they traveled from Germany to
Poland. “NATO has stopped pretending that its aim is to flex its muscles
against Russia,” said the news presenter.
The
deployment of the troops, according to the report, was timed on
purpose. “It is no coincidence that Obama has fast-forwarded moving
American soldiers to Europe,” said the Channel One anchor. According to
him, this was supposed to be the job of the new president, but as Trump
“does not believe” the hacking stories and the “hysterically
Russophobic” Eastern Europeans, Obama chose to jeopardize the
president-elect’s Russia policy right before his departure.

“The
Balts and Poles feel calmer when American tanks are standing nearby,”
said the news anchor. He then asked: “I wonder whether American soldiers
feel calmer knowing that the Balts and Poles see them as a human
shield?”

Victorious, But Uncertain

Russian
television’s news reports suggest Moscow is feeling optimistic about a
potential new relationship with the U.S., but Kremlin media still shows
some skepticism as to exactly what kind of approach the new man in the
White House will choose. “Some Republicans,” Vesti’s Washington
correspondent reminded viewers, “still favor a hard approach on Russia.”
On
Sunday, Trump’s incoming chief of staff, Reince Priebus, told Fox News
that the president-elect is taking seriously U.S. intelligence reports
blaming Moscow for cyber-attacks on U.S. institutions. It was the first
time a senior member of Trump’s entourage admitted possible Russian
interference in the recent presidential election.
Trump’s
team says it will announce its policy and what to do about the cyber
attacks after Trumps inauguration. So Moscow, like the rest of the
world, will have to wait until Jan. 20.

Related Articles

Show Buttons
Hide Buttons
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker